Statement
Gesture of Rallyシリーズについて
写真を見るとき、わたしたちは大抵そこに写っている被写体についての話をしようとする。
これは昨日食べたお肉、これは東京に住んでる従兄弟、これは瀬戸内の海で
写真と被写体は密着していて、写真そのものを見ることは困難なのである。
写真は、写されたものが過去の現実に確実に存在していたことを証明する。
したがって、被写体は、必ず現実のものでなければならない。
写真に手を加え、イメージを変容させることが可能であることは、現代においては周知のことではあるが、わたしは上述の写真固有の特性を全面的に引き受けて、下記のような試みを始めることにした。
古本に載っている写真に写り込んだ、正体不明の物体を指さし「これは何か?」という問いを立てる。
実在したはずなのに断定できない「これ」を言い当てようと、情報を集め、推理していく。
撮影された時代や場所を調べ、「これ」の色や形を観察し、似ているものを探す。
しかし、「これ」に対する情報がどれほど積み重なっても、答えに辿り着くことは結局ない。
そこで立ち現れるのは、問いに対する問いである。
「これ」とはなにか?
「これは何か?」とはなにか?
写真とはなにか?
一つの問いに無数の答えの可能性があるのではなく、問い自体に複数の意味が含まれていることに気付いたとき、それまでの問答は空転する。
わたしは「何か」を解明しようとする素振りの傍らで、「これ」と指差す先をじっと見つめながら、問いを反芻し続けているのである。
About Gesture of Rally series
We often tend to try to talk about subjects which appear on photographs; the meat I had last night, cousins living in Tokyo, this is the sea in Setouchi area…It’s difficult to see a photograph itself as it’s closely attached to its subject. A photograph proves that things photographed definitely used to exist in the past. Hence subjects surely have to be something real. Although it is known to everybody nowadays it’s possible to transform an image by manipulating, I decided to embrace completely the attribute of photographs as above and started an experiment below. By pointing an unknown object in a photograph which is in a secondhand book, I set up a question “What is this?”. I gather information and surmise it in order to spot the object which cannot be identified though must have surely existed. By searching the time and place it’s taken, I observe the colour and shape of “it”, and search something similar. However, no matter how much information is piled up, I never get the answer after all. What comes out here is a question to the question.
What is “THIS”?
What is ”WHAT IS THIS”?
What is a photograph?
It’s not that there are countless possibilities of the answer to a question, but plural answers included in a question. The moment I realise that, the question and the answer go around. Beside my behaviour of trying to unravel “what”, I gaze ahead of “this” as pointing at it , and chew the question over and over again.
CV
1990 京都府生まれ
2016 京都精華大学大学院 芸術研究科博士課程前期 修了
2022
個展「避雷針 と 顛末 / Lightning Rods and Circumstances」(Gallery PARC / 京都)
「見るは触れる 日本の新進作家 vol.19 」(東京都写真美術館 / 東京)
「第3回 PATinKyoto 京都版画トリエンナーレ2022」(京都市京セラ美術館 / 京都)
2021
「流れる景色、さまよう目」(京都精華大学サテライトスペースDemachi / 京都)
2020
個展 夏のオープンラボ「澤田華 360°の迂回」(広島市現代美術館 / 広島)
「踊り場と耕作」(ホテルアンテールーム京都 / 京都)
「楽観のテクニック」(BnA Alter Museum / 京都)
2019
個展「車窓のそとは既に過去」(波止場 / 愛知)
個展「『見えないボールの跳ねる音』」(MEDIASHOP gallery2 / 京都)
「Roots Routes Travelers」(成安造形大学【キャンパスが美術館】 / 滋賀)
「船橋わたす2019」(奈良県立大学 / 奈良)
「あいちトリエンナーレ2019」(愛知県美術館ギャラリー / 愛知)
「テキサス・ヒットがやってくる」(Lights Gallery / 愛知)
「フラッシュメモリーズ」(The Third Gallery Aya / 大阪)
「Identity XV -curated by Meruro Washida-」(nichido contemporary art / 東京)
「timelake08」(巡回展、高松・大阪・札幌・東京)
「凍りつく窓:生活と芸術」(CAGE GALLERY / 東京)
「群馬青年ビエンナーレ2019」(群馬県立近代美術館 / 群馬)
2018
個展「見えないボールの跳ねる音」(Gallery PARC / 京都)
「showcase #7 写真とスキャン PHOTO & SCAN」(eN arts / 京都)
2017
個展「ラリーの身振り」 (KUNST ARZT|京都)
「1f loor2017 合目的的不毛論」(神戸アートビレッジセンター / 兵庫)
「場|BA」(愛知県美術館ギャラリーJ室 / 愛知)
「写真新世紀展2017」(東京都写真美術館 / 東京)
「未来の途中の星座‐美術・工芸・デザインの新鋭9人展」(京都工業繊維大学美術工芸資料館 / 京都)
「群馬青年ビエンナーレ2017」(群馬県立近代美術館 / 群馬)
2016
「Reproduction」(成安造形大学【キャンパスが美術館】 / 滋賀)
2015
個展「【C】【A】【T】」 (kara-S / 京都)
2014
個展「Second contact」(KUNST ARZT / 京都)
2019
群馬青年ビエンナーレ2019 奨励賞
2017
写真新世紀2017年度 [第40回公募] 優秀賞
Based in Kyoto, Japan
1990 Born in Kyoto, Japan
2016 Completed the first half of a Doctorate Program at the Graduate School of Art, Kyoto Seika University
2020
“The Technique of Optimism” (BnA Alter Museum / Kyoto)
2019
Solo Exhibition“Outside the train window is already in the past”(Hatoba / Aichi)
Solo Exhibition“Bouncing Sounds of an Invisible Ball” (MEDIASHOP gallery2 / Kyoto)
“Roots Routes Travelers” (SEIAN ART CENTER / Shiga)
“FUNAHASHI WATASU 2019” (Nara Prefectural University / Nara)
“Aichi Triennale 2019, Taming Y/Our Passion” (Aichi Prefectural Museum of Art Gallery / Aichi)
“Texas-hit comes along”(Lights Gallery / Aichi)
“Flash Memories”(The Third Gallery Aya / Osaka)
“Identity XV -curated by Meruro Washida-”(nichido contemporary, Tokyo)
“timelake08”(The Third Gallery Aya / Osaka, Japan)
“The 14th Gunma Biennale for Young Artists 2019” (The Museum of Modern Art / Gunma)
“Frozen Window: Between Street and Images” (CAGE GALLERY / Tokyo)
2018
Solo Exhibition“Bouncing Sounds of an Invisible Ball” (Gallery PARC / Kyoto)
“showcase #7 PHOTO & SCAN” (eN arts / Kyoto, Japan)
2017
Solo Exhibition“Gesture of Rally” (KUNST ARZT / Kyoto)
“Place|BA” (The Aichi Prefectural Museum of Art Gallery / Aichi)
“1floor2017, GOUMOKUTEKITEKI-FUMOURON” (Kobe Art Village Center / Hyogo)
“New Cosmos of Photography 2017 [40th competition] ”(Tokyo Photographic Art Museum, Tokyo)
“Constellation on the Way to the Future:9 Newcomers of Art, Craft and Design” (Kyoto Institute of Technology Museum and Archives / Kyoto)
“The 13th Gunma Biennale for Young Artists 2017” (The Museum of Modern Art / Gunma)
2016
“Reproduction” (SEIAN ART CENTER / Shiga)
2015
Solo Exhibition“【C】【A】【T】” (Kara-s, Kyoto)
2014
Solo Exhibition“Second contact” (KUNST ARZT / Kyoto)
2019 The 14th Gunma Biennale for Young Artists 2019, Encouragement Award
2017 New Cosmos of Photography 2017 [40th competition]